Resources and References

This page offers a directory of diverse resources and references on many topics related to Indigenous realities. These resources and references may prove useful for those who wish to expand their knowledge of the essential elements surrounding Aboriginal realities in Quebec and elsewhere.

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Article scientifique

Educación intercultural y culturas indígenas en América Latina: la licenciatura en Pedagogía de la Madre Tierra.

Este trabajo analiza la experiencia de implantación y funcionamiento de la licenciatura en Pedagogía de la Madre Tierra de la Universidad de Antioquia (Colombia) como programa específico e innovador de edu- cación superior —único en su género en América Latina— que pretende profundizar en la problemática de la educación intercultural universitaria adaptada a las necesidades y especificidades de las comunidades indígenas. Esta licenciatura se plantea desde diversas dimensiones y enfoques relacionados con el desarrollo de los planes de vida indígena y las cosmovisiones y cosmogonías de sus pueblos, el fomento del diálogo intercultural y la diversidad cultural. El análisis y el avance efectuado en la sistematización del modelo educativo se centra, entre otros aspectos, en los encuentros zonales de formación mantenidos entre el equipo de profesionales, docentes y facilitadores del programa académico y las comunidades indígenas, la estructura curricular, los perfiles de los proyectos comunitarios de los estudiantes indígenas, la homologa- ción de títulos y las oportunidades, limitaciones y dificultades encontradas, así como las perspectivas que se han abierto con el reconocimiento institucional y académico de la titulación. This article analyzes the experience of implementing and get working the degree in Pedagogy of Mother Earth at the University of Antioquia (Colombia) as a specific and innovating program for higher edu- cation —unique in Latin America— that aims to delve into the questions raised by the intercultural university education adapted to the specific needs of the indigenous communities. This degree program is built from different points of view and approaches related to the development of indigenous schemes of life and their world views and cosmogonies and favors the intercultural dialogue and cultural diversity. The analysis and progress made in the systematization of this educational model is centered, amongst other aspects, on area training meetings organized to gather the team of professionals, teachers and faci- litators of the academic program and the indigenous communities, the curricular structure, the profiles of the community projects carried out by indigenous students, the homologation of degrees and the op- portunities, limitations and difficulties they face, and the perspectives that have been opened up thanks to the institutional and academic recognition of this degree.

Manuel Rivera-Mateos; Mercedes Osuna-Rodríguez; Luis Rodríguez-García

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Article scientifique

Educación intercultural: la perspectiva de los pueblos indígenas de Bolivia.

En Bolivia la Educación Intercultural Bilingüe fue una demanda y una propuesta de los pueblos indígenas y es considerada “instrumento de liberación”. Los pueblos indígenas jugaron un rol protagónico en los procesos de transformación e interculturalización del Estado, promoviendo la descolonización política, económica y epistémica, generando relaciones de respeto, convivencia en equilibrio y armonía con la Madre Tierra, orientadas al bien vivir de la población boliviana. El bien vivir implica crear condiciones de vida comunitaria de interdependencia, entre personas, y de ellas con la Madre Tierra. Es necesario que la Educación Intercultural Bilingüe se constituya en Política de Estado antes que en Política de Gobierno. In Bolivia, the intercultural bilingual education was a demand of the indigenous people and is considered a “liberation instrument”. The indigenous people took leading action in the transformation processes and the State interculturalization, causing political, economic and epistemic decolonization, generating respect relations, living in balance and harmony with Mother Earth, trying to reach the “living well” as bolivian population. The “living well” implies creating conditions to an interdependent communal life, among people as well as between people and the Mother Earth. It is necessary that the Bilingual Intercultural Education is constituted State Policy before being constituted Government Policy.

Valentín Arispe

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Article scientifique

Educación superior por/para/con pueblos indígenas: la situación en los países del MERCOSUR comparada con otras regiones de América Latina y el mundo.

Para comenzar, deseo explicar porqué pienso que la importancia del tema al que dedicaré esta presentación trasciende ampliamente los campos de la Educación y de la Antropología de la Educación, a los cuales suele acotarse reduccionistamente su valoración. Las universidades y otras Instituciones de Educación Superior (IES) inciden en las dinámicas sociales de múltiples formas. Entre ellas, frecuentemente la más visible es la formación de profesionales y técnicos en diversas disciplinas y campos interdisciplinarios. Pero hay otras no menos importantes, como la generación, transferencia y difusión de conocimientos, la formación de ciudadanas y ciudadanos, y la formación de opinión pública sobre temas socialmente significativos.

Daniel Mato

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Article scientifique

Educación, racismo y descolonización. Reflexiones pedagógicas a partir de Silvia Rivera Cusicanqui.

El presente trabajo recoge contribuciones teóricas, conceptuales y metodológicas de Silvia Rivera Cusicanqui, con el objeto de profundizar en la reflexión sobre educación, racismo y descolonización en Bolivia y América Latina. Se identifican cuatro nudos problemáticos, a saber: La negación y denuncia, como posicionamiento inicial de descolonización del campo educativo; la problematización del aparato escolar como dispositivo de dominación de la población indígena; la problemática histórica como dimensión relevante para descolonizar la educación; y finalmente el desafío de nuevas metodologías. A lo largo del texto, se sostiene que la obra de la intelectual de ascendencia aymara, es tremendamente productiva para el desarrollo de las pedagogías críticas latinoamericanas. This paper presents the theoretical, conceptual and methodological contributions of Silvia Rivera Cusicanqui, in order to deepen the reflection on education, racism, and decolonization in Bolivia and Latin America. Four problematic knots are identifi ed, namely: denial and denunciation, as the initial positioning of the decolonization of the educational field; the problematization of the school apparatus as a device for the domination of the indigenous population; the historical predicament as a relevant dimension to decolonize education; and finally, the challenge of new methodologies. Throughout the text, it is maintained that the work of the intellectual of Aymara descent is tremendously productive for the development of critical Latin American pedagogies.

Fabián Cabaluz

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Livre

Educando (nos) con las comunidades.

La colección Disoñadores de Nueva Mirada Ediciones presenta un nuevo libro de tránsito por las comunidades desde las ex- periencias y reflexiones de sus autores/as a través de diversas aristas personales, éticas, políticas, educativas y culturales, en donde se vuelca el compromiso y posicionamiento político de cada uno/a para entregar a los/as lectores/as una mirada espe- ranzadora de resistencia ante los marcos normativos hegemóni- cos y monoculturales que aun se mantiene en nuestra sociedad. Las experiencias y reflexiones que aquí aparecen mues- tran que el acto de participar en comunidades implica “romper voluntariamente, y a través de la experiencia, la relación asi- métrica de sumisión y dependencia” (Fals-Borda y Anisur Ra- hman, 1991:10)1 , sobre todo porque la aproximación a las co- munidades se gesta desde historias reales y autónomas de gente común poseedora de experiencias y conocimientos válidos. De esa manera, los diversos capítulos muestran que las comunida- des no son una macro estructura que rodea a los/as sujetos sino que éstos/as son parte del mismo núcleo de significados que se complementan con otros de acuerdo a su historia personal y social, ya que no se construyen en solitario.

Jorge Mario Flores; Silvia López de Maturana; Blanca Gallardo; Simón Montoya; Carlos Calvo; Caridad Hernández; Zenayda Matos; Alta Hooker Simón Iribarren; Alberto Moreno; Sergio Toro; Raisa Moura; Jorge Osorio; Oliva Oliver; Luis Pincheira; Rolando Pinto; Ramona Rodríguez; Norma Rosales-Anderson; Guillermo Williamson; Leticia Rubio; Elisa Bani Calderón; Benjamin Naranjo

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Article scientifique

Educate to perpetuate: land-based pedagogies and community resurgence.

Indigenous youth today are in a precarious position. The elders who guided their grandparents and parents often sufered from direct racism and dislocation from cultural practices, land, medicine, language, knowledge and traditional lifeways. Family and community kinship networks that provided emotional, spiritual and physical support have been brutally and systematically dismantled. When perpetuation is discussed within an Indigenous context, it often refers to the transmission of Indigenous knowledge to future generations and how they act on and regenerate it. This perpetuation of Indigenous knowledge and nationhood occurs every day, often in the shape of unnoticed or unacknowledged actions carried out within intimate settings, such as homes, ceremonies and communities. Focusing on everyday acts of resurgence shifts the analysis of the situation away from the state-centred, colonial manifestations of power to the relational, experiential and dynamic nature of Indigenous cultural heritage, which ofers important implications for re-thinking gendered relationships, community health and sustainable practices. The authors of this article examine ways in which land-based pedagogies can challenge colonial systems of power at multiple levels, while being critical sites of education and transformative change. Drawing on a multi-component study of community practices in the Cherokee Nation conducted by the second author, this article examines strategies for fostering what have been termed “land-centred literacies” as pathways to community resurgence and sustainability. The fndings from this research have important implications for Indigenous notions of sustainability, health and well-being and ways in which Indigenous knowledge can be perpetuated by future generations.

Jeff Corntassel; Tiffanie Hardbarger

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Texte professionnel

Education and the San of Southern Africa.

Jennifer Hays; Amanda Siegrühn

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Article scientifique

Éducation et transmission des savoirs inuit au Canada.

Frédéric Laugrand; Jarich Oosten

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Article scientifique

Education Indigenous to Place: Western Science Meets Native Reality.

Indigenous peoples throughout the world have sustained their unique world views and associated knowledge systems for millennia. Many core values, beliefs, and practices associated with those world views have an adaptive integrity that is as valid today as in the past. However, traditional educational processes to transmit indigenous beliefs and practices have frequently conflicted with Western formal schooling and its world view. This paper examines the relationship between Native ways of knowing and those associated with Western science and formalized schooling in order to provide a basis for an education system that respects the philosophical and pedagogical foundations of both cultural traditions. Although examples are drawn from the Alaska Native context, they illustrate issues that emerge anywhere that efforts are underway to reconnect education to a sense of place. Elements of indigenous and Western world views are contrasted. Vignettes and examples depict the obstacles to communication between state agency personnel and local elders discussing wildlife and ecology issues; a cross-cultural immersion program for non-Native educators, held at a remote camp with Native elders as instructors; areas of common ground across world views; and indigenous implications for a pedagogy of place. Educational applications of four indigenous views are discussed: long-term perspective, interconnectedness of all things, adaptation to change, and commitment to the commons. (SV)

Angayuqaq Oscar Kawagley; Ray Barnhardt

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